Na prvu nedjelju mjeseca listopada 2018., u župi Pokrova presvete Bogorodice u Petrovcima, proslavljen je naslovni blagdan župe, blagdan Marijine zaštite – Pokrov presvete bogorodice. Arhijerejsku liturgiju predvodio je Nikola Kekić, vladika križevački, a sasluživala su osmorica svećenika iz Križevačke eparhije i susjednog Apostolskog egzarhata Srbije (Vojvodina). Slavlju se tradicionalno priključio i rimokatolički župnik iz Starih Jankovaca, a domaći je župnik o. Vladimir Sedlak bio ceremonijar slavlja.

"Obitelji svećenika imaju posebno poslanje danas, kada je sam ideal obitelji u pitanju"

Papa Franjo primio je 6. listopada u Vatikanu oko 1300 hodočasnika Grkokatoličke Crkve u Slovačkoj koji su došli u Rim prigodom proslave 200. obljetnice osnivanja eparhije Prešov, prenosi Vatican News. Pozvao ih je da čuvaju tradiciju, brane obitelj, ne popuštaju svjetovnosti i neplodnom klerikalizmu te rekao da u njima vidi oduševljeno i odano lice Crkve koja je čvrsta u vjeri, svjesna svojeg dostojanstva i ponosna na svoj crkveni identitet. Naglasivši poslanje katoličkih zajednica istočnog obreda koje stoljećima žive uz katolike latinskog obreda, Sveti Otac istaknuo je da se Grkokatolička Crkva u Slovačkoj može smatrati izrazom ljepote različitih oblika crkvenog života, različitosti koja ne samo da ne šteti jedinstvu Crkve, nego ga pokazuje. Obrativši se biskupima i metropolitu Janu Babjaku, papa Franjo ih je potaknuo da budu voditelji i oci naroda po primjeru mučenika. Slijedite blistav primjer blaženih biskupa mučenika Petera Pavola Gojdiča i Vasila Hopka.

Na godišnjoj proslavi blagdana sv. Šimuna Bogonosca u Zadru, u ponedjeljak 8. listopada 2018., sudjelovali su predstavnici Dalmatinskog grkokatoličkog vikarijata Križevačke eparhije protojerej o. Milan Stipić, župnik Jastrebarskog i Kričaka i đakon o. Livio Marijan, kancelar Križevačke eprarhije i biskupski tajnik, koji je vršio službu đakona na misnom slavlju kojega je predvodi zadarski nadbiskup mons. dr. Želimir Puljić, predsjednik Hrvatske biskupske konferencije. Zadarska nadbiskupija darovala je relikviju sa neraspadnutog tijela sv. Šimuna koje se čuva u Zadru grkokatoličkoj župi Preobraženja Gospodnjega u Jastrebarskom 2013. godine, gdje se od tada čuva i časti.


 

Blagdan je to drevne carigradske Crkve u spomen na viđenje monaha Andrije i Epifanija koji su 911. godine u vrijeme noćnog bdjenja u crkvi Blaherne ugledali Bogorodicu kako prostire svoj “pokrov” (plašt) preko grada koji je bio u opasnosti opsade neprijateljskih snaga. Blagdan se od tada slavi u čast Bogorodice Marije kao zaštitnice kršćana i Crkve. Svečanu liturgiju u ruševinama istoimene grkokatoličke crkve u Kričkama predslužio je o. Marjan Jeftimov, župnik Sošica i Kašta, a suslužili su o. Milan Stipić, župnik Jastrebarskog i Kričaka, o. Ivan Radeljak, duhovnik Grkokatoličkog sjemeništa, fra Ivan Čupić, župnik Mirlovića i don Ante Žderić, župnik Gospe Fatimske u Splitu koji je propovijedao. Istaknuo je kako i na kršćanskom Istoku i na Zapadu vjernici se oduvijek stavljaju pod zaštitu Bogorodice Marije baš kao što se djeca u opasnostima utječu majci, bježeći pod njezin pokroviteljski plašt. Đakonirao je o. Livio Marijan, kancelar Križevačke eparhije, a pjevanje su predvodili bogoslovi.

U nedjelju, 7. listopada 2018., u Sošicama je proslavljena 480. obljetnica trećeg doseljenja na Žumberak, koja je okupila brojne domaće sudionike kao i goste, u organizaciji Žumberačke udruge "Uskok", Matice hrvatske Jastrebarsko i župe sv. Petra i Pavla u Sošicama. Uz sudjelovanje i nastup više kulturno-umjetničkih društava, na obilježavanju su se nazčnima obratili i Zdenko Šiljak, načelnik Općine Žumberak, upravitelj Parka prirode Žumberak Kristijan Brkić, član Matice hrvatske Jastrebarsko Nino Škrabe, župnik Jastrebarskog i dalmatinski vikar o. Milan Stipić, predsjednik Udruge "Uskok" Milan Radić i drugi. Na vatrogasnom domu u Sošicama postavljena je i spomen ploča koju je blagoslovio o. Milan Stipić. Foto: Milan Duniskvarić; Foto album Nike Goleša: https://web.facebook.com/media/set/?set=a.2326122057416971&type=3https://web.facebook.com/media/set/?set=a.2326066357422541&type=3 


 

U nedjelju 7.listopada (prva nedjelja u listopadu) u mjestu Balići, filijali župe Kašt, proslavljen je blagdan Pokrova presvete Bogorodice. Ispred kapelice koja je posvećena upravo tom njezinom blagdanu, služio se Moleben kojega je predvodio o. Mihajlo Hradi, dekan žumberački i župnik u Metlici, u zajedništvu sa žumberačkim svećenicima i brojnim kristoljubivim vjernicima. Nakon molitvenog dijela, uslijedio je nastup mladog tamburaškog sastava Društva žumbercana i prijatelja Žumberka iz Metlike. Premda su Balići selo u kojem žive i povremeno dolaze ljudi samo u nekoliko kuća, toga dana je selo bilo puno domaćih i gostiju iz raznih naših krajeva i inozemstva. (Foto album Nike Goleša: https://web.facebook.com/niko.goles1/media_set?set=a.2325680864127757&type=3)


 

6. listopada

Jedan od dvanaestorice apostola nadimkom Blizanac. Prvoga dana u tjednu uskrsli Krist javi se apostolima, ali s njima ne bijaše apostol Toma. Kad mu rekoše da su vidjeli Gospoda, on ne povjerova, nego reče: Ako ne vidim na njegovim rukama biljeg čavala i ne stavim svoj prst u mjesto čavala, ako ne stavim svoju ruku u njegov bok, neću vjerovati (Iv 20, 25). Nakon osam dana bijahu svi apostoli zajedno. Javi im se ponovno uskrsli Krist. Okrene se Tomi i reče mu: Prinesi prst ovamo i pogledaj mi ruke! Prinesi ruku i stavi je u moj bok i ne budi nevjeran nego vjeran! Odgovori mu Toma: Gospode moj i Bože moj! Reče mu na to Isus: Budući da si me vidio, povjerovao si. Blaženi koji ne vidješe, a vjeruju! (Iv 20, 27 - 28). Poslije silaska Duha Svetoga Tom krene propovijedati evanđelje u Indiju, gdje je mnoge obratio na kršćansku vjeru i utemeljio Crkvu. Današnje kršćanske Crkve na malabarskoj obali (Kerala) u jugo-zapadnoj Indiji (Siro-malabarci, Siro-malankarci) s ponosom se nazivaju „Tomini kršćani“. Apostol Toma završio je mučeničkom smrću svoj ovozemaljski život.

TROPAR, glas 2.: Bio si učenik Kristov i član zbora apostolskoga, o slavni Toma. Nevjerom si posvjedočio uskrsnuće Kristovo i dodirom ruke provjerio si predragocjenu njegovu muku. A sada nam izmoli mir i veliku milost.

KONDAK, glas 4.: Milošću mudrosti ispunjen Kristov apostol i istinski sluga, raskajan Tebi klicaše: Ti si moj Bog i Gospod.


 

Pohodi Bog narod svoj

EVANĐELJE: U ono vrijeme uputi se Isus u grad zvani Nain. Pratili ga njegovi učenici i silan svijet. Kad se približi gradskim vratima, gle, upravo su iznosili mrtvaca, sina jedinca u majke, majke udovice. Pratilo ju mnogo naroda iz grada. Kad je Gospod ugleda, sažali mu se nad njom i reče joj: "Ne plači!" Pristupi zatim, dotače se nosila; nosioci stadoše, a on reče: "Mladiću, kažem ti, ustani!" I mrtvac se podiže i progovori, a on ga dade njegovoj majci. Sve obuze strah te slavljahu Boga govoreći: "Prorok velik usta među nama! Pohodi Bog narod svoj!" Luka, zač. 30 (7,11-16)

TROPAR: Neka se veseli nebo, neka se raduje zemlja jer učini moć Gospod rukom svojom. On smrću satre smrt, prvijenac postade iz mrtvih, od ponora paklena izbavi nas, i dade svijetu veliku milost.
(Da veseljatsja nebesnaja, da radujutsja zemnaja, jakosotvoriv deržavu mišceju svojeju Gospod: poprav smertiju smert pervenec mertvih bist, iz čreva adova izbavi nas, i podade mirovi veliju milost.)

KONDAK: Uskrsnuo si iz groba, Milostivi. Istrgao si nas iz okova smrti. Sad se Adam veseli i raduje Eva. Proroci skupa s patrijarsima slave bez prestanka božansku moć Tvoje vlasti.

BOGORODIČAN: Tebe, posrednice spasenja roda našega, veličamo, Bogorodice Djevo. Od tebe je, uzetim tijelom, tvoj Sin i Bog naš, podnio na križu muku i izbavio nas od propasti, jer je Čovjekoljubac.


 

Pobožanstvenjenje u istočnokršćanskoj teologiji i duhovnosti

Oboženje ili pobožanstvenjenje (grč. θέωσις/theosis) je teološko učenje svojstveno istočno-kršćanskoj, točnije bizantskoj teologiji. U psalmu 82., redak 6, stoji: Ja rekoh. Vi ste bogovi, sinovi Svevišnjega! Oboženje ili pobožanstvenjenje ili božansko preobraženje podrazumijeva da se ljudska bića stvarno mogu sjediniti s Bogom i postati kao Bog do tog stupnja da mogu imati udijela u samoj  božanskoj naravi. Postajemo jedno s Bogom po milosti u osobi Isusa Krista – Boga koji je postao čovjekom. Način ili sredstvo kojim se “postaje kao Bog“ je savršenstvo u svetosti, trajni proces zadobivanja Svetoga Duha po milosti kroz asketsku pobožnost. To je na izvanredan način rečeno u Drugoj poslanici sv. Petra apostola: “Doista, po spoznaji njega, koji nas pozva slavom svojom i krepošću, božanska nas je snaga njegova obdarila svime za život i pobožnost. Time smo obdareni dragocjenim, najvećim obećanjima da po njima postanete zajedničari božanske naravi umakavši pokvarenosti koja je u svijetu zbog požude“. Tu se izvrsno nadovezuje i tumačenje velikog kršćanskog teologa C. S. Lewisa: “Zapovijed: 'Budite savršeni!' nije idealističko tlapljenje. Niti se radi o zapovijedi da činimo ono nemoguće. Bog je taj koji nas pretvara u stvorenja koji mogu tu zapovijed obdržavati. On u Svetom Pismu reče da smo 'bogovi' i on će ostvariti svoje riječi. Ako Bogu dopustimo – jer mi mu možemo i ne-dopustiti, ako tako izaberemo – on će i najslabije i najprljavije među nama preobraziti u bogove koji sjaje, blistaju, koji su urešeni besmrtnošću, koji pulsiraju s takvom energijom i radošću i mudrošću i ljubavlju kakve ne možemo ni zamisliti, u čisto ogledalo koje savršeno (premda nepotpuno) odražava njega, njegovu bezgraničnu moć, ljepotu i dobrotu. Dug je to proces i dijelom prilično bolan, ali na to smo pozvani. Na ništa manje od toga. Jer on je doista mislio to što je rekao“ (C. S. Lewis: Mere Christianity, 1952., 174) (Livio Marijan)


 

1. listopada

Dana 1. listopada godine 911., u vrijeme cara Lava Mudroga ili Filozofa, bilo je svenoćno bdjenje u crkvi posvećenoj Bogorodici u Blaherne u Carigradu. U pozadini crkvene lađe među okupljenim vjernicima stajao je i sv. Andrija Jurodivi sa svojim učenikom Epifanijem. U 4 sata ujutro pojavi se presveta Bogorodica iznad naroda s rasprostrtim omoforom (plaštem) na rukama i kao da je tim plaštem pokrivala narod. Bijaše okružena apostolima, svetiteljima, mučenicima i djevicama. Njih dvojica vidješe to ukazanje. Na spomen toga događaja ustanovljen je i ovaj blagdan koji nas podsjeća na majčinsku zaštitu presvete Bogorodice.

TROPAR, glas 4.: Danas mi, vjerni narod, veselo svetkujemo, obasjani tvojom pojavom, Bogomajko. I promatrajući tvoj prečisti lik, ponizno govorimo: Zaogrni nas časnim svojim plaštem i izbavi nas od svakoga zla, moleći Sina svojega, Krista Boga našega, da spasi naše duše.

KONDAK, glas 3.: Djevica danas stoji u crkvi i sa zborovima svetih nevidljivo se za nas Bogu moli. Anđeli se klanjaju s prvosvećenicima, a apostoli se raduju s prorocima: Jer se za nas moli Bogorodica vječnomu Bogu.